در بحبوحه درگیری‌ها در سودان به سوی کاروان دیپلمات‌های آمریکایی تیراندازی شد

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید برای پایان دادن به درگیری‌ها، با دو ژنرال سودانی جداگانه گفت‌وگو کرده است

نزاع بین نیروهای ارتش و شبه‌نظامیان به روز چهارم وارد شده است - AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، از حمله و تیراندازی به کاروان دیپلماتیک این کشور در سودان خبر داد.

 بلینکن ضمن محکوم کردن درگیری‌های نظامی «بی‌رویه و خطرناک» در سودان، اعلام کرد که روز دوشنبه گروهی از دیپلمات‌های آمریکایی هدف حمله شبه‌نظامیان نیروهای واکنش‌سریع قرار گرفته‌اند. این دیپلمات ارشد آمریکایی به خبرنگاران اطمینان داد که همه اعضای این گروه سالم‌اند و به آن‌ها آسیبی وارد نشده است.

ارتش سودان می‌‌گوید این حمله در منطقه «ناآرام» دارفور رخ داده است.

شبه‌نظامیان در دارفور روز یکشنبه و پیش از این حمله، سه نفر از کارمندان سازمان جهانی غذا را کشته بودند.

حمله به دیپلمات‌های آمریکایی در حالی صورت می‌گیرد که نزاع بین نیروهای ارتش و شبه‌نظامیان به روز چهارم وارد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس آمارهای سازمان ملل، در روزهای گذشته بیش از ۱۸۵ نفر در درگیری‌ها کشته و یک هزار و ۸۰۰ نفر زخمی شده‌اند. اتحادیه پزشکان سودان می‌گوید ۱۴۴ تن از قربانیان غیرنظامی بوده‌اند. البته احتمال می‌رود تعداد کشته‌ها بسیار بیشتر باشد؛ زیرا درگیری‌ها در خارطوم مانع از سرشماری دقیق و خاکسپاری قربانیان شده است.

درگیری میان نیروهای ارتش به فرماندهی عبدالفتاح برهان و معاون پیشین او، ژنرال محمد حمدان داگالو، مشهور به حمدی و شبه‌نظامیان تحت فرماندهی او، در روزهای اخیر شدت گرفته است.

تصاویر ماهواره‌ای از حمله و ویرانی بسیاری از مراکز دولتی و پایگاه‌های نظامی در خارطوم خبر می‌دهند. تصاویر جدیدتر از فرودگاه و پایگاه‌های اطراف خارطوم هم نشان می‌دهند که دست‌کم ۲۰ فروند هواپیمای ارتش آسیب دیده‌ و برخی از این هواپیماها به‌کل نابود شده‌اند.

در پایگاه‌های هوایی العبید و مرو در شمال و جنوب خارطوم، چندین جنگنده هم در میان هواپیماهای منهدم‌شده دیده می‌شوند.

وزارت خارجه ایالات متحده اواخر دوشنبه اعلام کرد که آنتونی بلینکن با دو ژنرال درگیر در جنگ سودان جداگانه گفت‌وگو کرده است.

وزیر خارجه آمریکا که برای شرکت در نشست گروه هفت در ژاپن به سر می‌برد، به خبرنگاران گفت: «در تماس‌هایم به‌صراحت اعلام کردم که هرگونه حمله، تهدید یا خطری که برای دیپلمات‌های ما ایجاد شود، کاملا غیرقابل‌قبول است.»

وزیر خارجه ایالات متحده همچنین خواستار آتش‌بس فوری و رفتن پای میز مذاکره شد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز روز دوشنبه در توییتی نوشت: «به سفیر اتحادیه اروپا در سودان در محل اقامتش حمله شده است.» او درباره این حمله جزئیات بیشتری ارائه نداد.

بیشتر از جهان